fbpx

Aktualności

Spis z natury w firmie

06 sierpnia 2024

Przedsiębiorstwa często traktują ten obowiązek jako zło konieczne. Czy spis z natury w firmie musi jednak być trudny, czasochłonny i drogi? Narzędzie KORSOL do inwentaryzacji wprowadza zupełnie nową jakość w cyfrowym wspomaganiu remanentu.

Spis treści

.

Obowiązkowy wpis z natury w firmie

Każda firma, niezależnie od wielkości i branży, zobowiązana jest do przeprowadzania inwentaryzacji, znanej również jako spis z natury. Proces ten polega na fizycznym zliczeniu i ocenie wszystkich aktywów i przedsiębiorstwa na koniec roku obrotowego. Obowiązek wynika z przepisów prawa podatkowego oraz ustawy o rachunkowości, które nakładają na przedsiębiorców konieczność rzetelnego przedstawienia stanu majątku firmy. Natomiast rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. 2019 poz. 2544) wskazuje na konieczność odpowiedniego udokumentowania tej kontroli. Należy pamiętać, iż remanent obejmuje nie tylko stan magazynowy, ale cały stan posiadania firmy.

Kary za brak inwentaryzacji

Nieprzestrzeganie obowiązku przeprowadzenia inwentaryzacji może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Firmy, które zaniedbują ten obowiązek, narażają się na:

  • Kary finansowe nałożone przez organy skarbowe.
  • Problemy z uzyskaniem kredytów bankowych z powodu braku wiarygodnych danych finansowych.
  • Pogorszenie reputacji firmy w oczach partnerów biznesowych i inwestorów.
  • Możliwość podjęcia postępowania sądowego przez wierzycieli lub inne zainteresowane strony.
  • Brak kontroli nad stanem posiadania skutkujący ogólnym niedoinformowaniem w zakresie sytuacji finansowej.

.

.

.

Co daje spis z natury?

Przedsiębiorcy nie powinni postrzegać remanentu jako smutnej konieczności napędzanej szeregiem kar. To przede wszystkim okazja do zaktualizowania stanu majątku firmy oraz sposób na stałe trzymanie ręki na pulsie. Podczas spisu z natury może wyjść na jaw wiele nieścisłości, co daje czas na ich wyjaśnienie zanim zapyta o to państwowy kontroler zewnętrzny.

Co pozwala wykryć spis z natury?

  • Błędy i niedopatrzenia popełniane przez pracowników w czasie wcześniejszych inwentaryzacji, podczas kupna lub sprzedaży towarów.
  • Towary przeterminowane (np. w przypadku handlu żywnością lub lekami).
  • Braki w magazynie spowodowane np. zniszczeniem, przemieszczeniem lub kradzieżą.
  • Ponowne przeliczenie wartości towarów, która zmienia się wraz z ich poziomem zużycia lub z wahaniami cen na rynku.
    W skrajnych przypadkach nadużycia ze strony osób zatrudnionych w firmie.

Co więcej, właśnie dzięki remanentowi możliwe jest lepsze, bardziej rzetelne obliczenie dochodu z działalności. Pozwala to również na wyliczenie podatku PIT, jaki musimy zapłacić.

Kiedy należy przeprowadzić inwentaryzację?

Wszystko zależy od rodzaju działalności, jednak wyróżnia się kilka głównych momentów, kiedy należy przeprowadzić inwentaryzację:

  • Kiedy rozpoczynamy naszą działalność,
  • W ostatnim dniu roku podatkowego (zwykle jest to 31 grudnia i wówczas 1 stycznia po prostu się przepisuje ten sam stan),
  • 1 stycznia,
  • Jeśli zmieniają się wspólnicy lub ich liczba i udziały,
  • Kiedy likwidujemy firmę.

.

.

Problemy związane z remanentem

Przeprowadzanie inwentaryzacji może wiązać się z szeregiem problemów, które mogą wpłynąć na dokładność i efektywność całego procesu. Do najczęstszych problemów należą:

  • Błędy ludzkie - nieprawidłowe zliczenie lub błędne wpisy w dokumentacji.
  • Brak odpowiedniego oprogramowania - ręczne prowadzenie inwentaryzacji jest czasochłonne i podatne na błędy.
  • Niewystarczające szkolenie pracowników - brak wiedzy na temat procedur inwentaryzacyjnych.
  • Problemy logistyczne - trudności w koordynacji działań w dużych firmach lub rozproszonych oddziałach.

Spis z natury w firmie – Inwentaryzator od KORSOL

Firma KORSOL oferuje nowoczesne rozwiązanie dla firm, które chcą przeprowadzać inwentaryzację szybko, tanio i bezproblemowo. Inwentaryzator firmy KORSOL to zaawansowane, a jednocześnie proste w obsłudze, narzędzie cyfrowe, które automatyzuje proces spisu z natury. W ten sposób minimalizuje ryzyko błędów i skraca czas potrzebny na wykonanie inwentaryzacji. Wszystko odbywa się w sposób cyfrowy, zatem trudniej o zniszczenie, zalanie, utracenie czytelności wpisów. Dzięki narzędziu Inwentaryzator:

  • Oszczędzasz czas – możliwe jest szybkie i efektywne przeliczanie zasobów.
  • Redukujesz koszty – nie trzeba zatrudniać dodatkowego personelu w celu sporządzenia spisu z natury lub narzucać dodatkowych obowiązków pracownikom.
  • Zwiększasz dokładność – wiele błędów eliminowanych jest dzięki weryfikacji treści pól oraz listom wyboru w formularzach.
  • Poprawiasz zarządzanie - intuicyjny interfejs pozwala na łatwe monitorowanie postępów i wyników inwentaryzacji oraz przeszukiwanie zapisów.

Wybierając Inwentaryzator, inwestujesz w przyszłość swojej firmy. Zapewniasz sobie oraz swoim pracownikom spokój i pewność, że dane finansowe są zawsze aktualne i dokładne.

.

Spis z natury w firmie - podsumowanie

Przeprowadzanie corocznej inwentaryzacji jest kluczowym elementem zarządzania firmą, który przede wszystkim pozwala spełniać wymogi prawne. Przyczynia się jednak także do lepszej kontroli stanu majątku przedsiębiorstwa. Dzięki odpowiednim narzędziom i procedurom, proces ten może być znacząco usprawniony, przynosząc wymierne korzyści dla każdego przedsiębiorcy. Inwentaryzator jest zatem tanim sposobem na jeszcze lepsze monitorowanie zasobów, a w konsekwencji – na zyskanie upragnionego spokoju.

Tutaj znajdziesz informacje na temat narzędzia Inwentaryzator.

Tutaj można przeczytać o naszych rozwiązaniach dla firm.

Tutaj można pobrać nasz katalog w wersji pdf.

Po więcej informacji napisz na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadzwoń pod numer 662 242 409!

.

.

.# KORSOL #inwentaryzacja #firma #spis #remanent #spisznaturywfirmie #IT #system #majątek #stan #MF #księga

Kontakt

KORSOL” Sp. z o.o.

ul. Młyńska 8/1, 41-803 Zabrze

 Korsol wspiera:

Kornel Grzywocz

W sprawie biznesowej
skontaktuj się ze mną.

Kornel Grzywocz

  +48 601 501 386
  kornel.grzywocz@korsol.pl