Spis treści
- Nowe narzędzia a opór pracowników
- Dlaczego pracownicy boją się zmian?
- Jak oswoić te zmiany?
- Usługi Korsol
- Nowe narzędzia a opór pracowników - podsumowanie
Nowe narzędzia a opór pracowników
Jednym z największych i najczęściej niedoszacowywanych trudności we wdrażaniu nowych rozwiązań jest opór pracowników wobec zmian. Szczególnie nasila się on, gdy chodzi o naukę nowych systemów, aplikacji czy procedur. Jednak pojawia się nie tylko w takich przypadkach. Nawet niewielkie aktualizacje systemu wywołują spore niezadowolenie wśród bezpośrednich użytkowników docelowych. Skąd może wynikać takie negatywne podejście?
Dlaczego pracownicy boją się zmian?
Powodów jest kilka, ale najczęstsze to:
Brak pewności siebie. Pracownicy nie są, pewni, czy sobie poradzą, nie czują się dostatecznie biegli w obsłudze systemów, by każdą zmianę przyjmować bez obaw. Najczęściej takiej niepewności ulegają nieco starsze pokolenia. I trudno im się dziwić, ponieważ z nowoczesnymi technologiami nie miały do czynienia od dziecka. O ile Millenialści i Zetki traktują narzędzia IT jako coś naturalnego, starsi od nich bywają nieufni, w związku z tym – bardziej oporni na zmiany.
Złe doświadczenia z przeszłości. W historii firmy mogły zdarzać się wdrożenia, które przyniosły więcej szkód niż korzyści. Zdarza się, że procedury są niepotrzebnie komplikowane lub nowe przepisy prawne wymuszają szybkie zmiany na deweloperach. Wtedy nowe funkcje rzeczywiście mogą nie spełniać swojej roli.
Brak czasu na naukę. Firmy wywierają presję na pracownikach, by jak najszybciej się wdrażali i bez zwłoki wracali do obowiązków. Nie rezerwują także odpowiedniej ilości czasu na szkolenie, ponieważ boją się zastoju.
.
.
Niejasna komunikacja. Większość ludzi do skutecznej pracy i nauki potrzebuje poczucia sensu. Jeśli pracodawca nie wyjaśni, dlaczego dane zmiany zostały wprowadzone, ich wdrożenie automatycznie ulega spowolnieniu.
Całkowity brak szkoleń. Tak, zdarzają się firmy, które wykupują zaawansowane narzędzia informatyczne i nie korzystają z usług szkolenia pracowników. Oczekują, że kadra błyskawicznie zapozna się z nowością i natychmiast będzie biegle się nią posługiwać. Poza tym, decydując się na wydatek w postaci nowego narzędzia, nie chcą już dodatkowo inwestować. W rezultacie system obsługuje się w sposób niepoprawny lub niepełny, bez wykorzystania wszystkich możliwych funkcji. A to przecież także strata pieniędzy. Właśnie dlatego zawsze doradzamy skrupulatne szkolenia, które zwracają się później w większej efektywności pracowników.
Nowe narzędzia IT a opór pracowników – jak oswoić zmiany?
Nie da się zatrzymać postępu technologicznego. Konkurencyjność firmy zależy dziś nie tylko od jakości produktu, ale też od tego, jak efektywnie działa zaplecze techniczne i informatyczne. Dlatego inwestycja w nowe systemy dla różnych działów to nie fanaberia, ale realna potrzeba. Nie wszyscy jednak są w stanie to od razu zrozumieć i stawiają opór nawet wobec najmniejszych zmian. Co jednak można zrobić? Jak ułatwić pracownikom przejście przez zmianę?
Wybór przyjaznego systemu
Jeśli interfejs użytkownika jest logiczny, przejrzysty i intuicyjny, opór maleje. Dobre systemy dosłownie prowadzą użytkownika za rękę i eliminują potrzebę ciągłego sięgania do instrukcji. Chronią też przed błędami, uniemożliwiając niektóre akcje (np. na nieodpowiednim etapie procedury) lub stosując odpowiednie alerty.
.
.
Szkolenia w ramach profilaktyki
Najlepszy moment na naukę to faza wdrożenia, a nie moment, gdy coś już nie działa. Warto oferować szkolenia dla każdej grupy użytkowników i nie żałować przeznaczonych na nie godzin. Doświadczenie pokazuje, iż zaoszczędzone na szkoleniach fundusze traci się później w razie awarii lub popełnionych błędów.
Obsługa klienta
Nawet najlepsze szkolenie nie zastąpi kontaktu z ekspertem w krytycznej chwili. Dlatego stałe wsparcie techniczne i możliwość szybkiej konsultacji są kluczowe dla płynnego działania zespołu. Należy zawsze wybierać firmy informatyczne, które pozostają dostępne dla klienta i chętnie służą radą. Takie firmy udostępniają publicznie swoje adresy mailowe lub numery telefonów, a w ofertach zawsze dołączają cennik dotyczący konsultacji z klientami.
Nowe narzędzia a opór pracowników – usługi Korsol
Nie tylko innowacyjność rozwiązań decyduje o wartości firm informatycznych, ale także ich troska o łatwość użytkowania ich produktów. Właśnie dlatego Klienci coraz częściej wybierają
jako dostawcę narzędzi IT. Wyróżnia nas przede wszystkim przejrzystość i intuicyjność narzędzi. Projektujemy rozwiązania z myślą o końcowym użytkowniku, który niekoniecznie bywa biegły w obsłudze nowoczesnych technologii.
.
.
Przeprowadzamy również szkolenia wdrożeniowe, podczas których w prosty sposób tłumaczymy, jak najefektywniej wykorzystywać nasze moduły. Dzięki temu użytkownicy zapoznają się z pełnią możliwości zakupionego przez firmę produktu.
Jesteśmy także dostępni dla naszych Klientów po wdrożeniu. Jeżeli pojawiają się pytania lub prośby dotyczące customizacji, oferujemy opcję opieki serwisowej. Firma zyskuje w ten sposób spokój i pewność, ponieważ zawsze może się zwrócić po pomoc do specjalistów.
Nowe narzędzia IT a opór pracowników - Podsumowanie
Zmiany technologiczne są nieuniknione, ale nie muszą być postrzegane jako niedogodność czy zagrożenie. Z odpowiednim podejściem, szkoleniem i wsparciem można zyskać znaczne usprawnienie pracy i większą efektywność. Z kolei otoczeni właściwą opieką pracownicy znacznie chętniej przestawiają się na nowe narzędzia.
Jeśli Twoja firma stoi przed wdrożeniem nowych rozwiązań – porozmawiaj z nami.
Wejdź na www.korsol.pl i zobacz, które moduły będą najbardziej przydatne dla Twojej firmy.
.S
Po więcej informacji napisz na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadzwoń pod numer 662 242 409!
.
.# #system #dane #pracownicy #wdrożenie #szkolenia #customizacja #serwis #eDokumenty #Ready #zmiany